0 5 minute 1 an

Opera Națională Română din Timișoara invită iubitorii de balet la premiera spectacolului în două acte Giselle”, de Adolphe Charles Adam, prilejuită de cea de-a XLVII-a ediții a Festivalului Internațional Timișoara Muzicală”. Prin frumusețea muzicii și a dansului, complexitatea tehnică și abilitatea dramatică a rolului principal feminin, „Giselle” constituie un etalon al baletului romantic dramatic.

Maestrul Ciprian Teodorașcu

Premiera are loc în această după-amiază, începând cu ora 18,00. Regia și adaptarea coregrafică sunt semnate de balerinul Ovidiu Matei Iancu, după coregrafia clasică a lui Marius Petipa. Spectacolul se bucură de participarea a doi invitați de excepție din lumea baletului românesc. Maestrul Ciprian Teodorașcu se află la pupitrul dirijoral, iar scenografia și costumele sunt realizate de Adriana Urmuzescu.

„O poveste tulburătoare despre o dragoste neîmplinită, «Giselle» are la bază o partitură muzicală extrem de ofertantă atât pentru coregraf, balerini, dar mai ales pentru dirijor și orchestră. Expresivitatea temelor muzicale, contrastele tipic romantice și paleta dinamică a liniilor melodice l-au consacrat definitiv pe Adolphe Charles Adam în constelația marilor compozitori ai muzicii pentru balet. Să nu uităm de contribuția importantă pe care Ludwig Minkus, un alt mare compozitor de balet, a avut-o de-a lungul timpului, prin adăugarea unor momente muzicale deosebit de inspirate acestui titlu. Dacă la toate acestea adăugăm coregrafia nemuritorului Marius Petipa, creativitatea lui Ovidiu Matei Iancu și decorurile Adrianei Urmuzescu, am convingerea că, alături de balerinii și orchestra Operei Naționale Române din Timișoara, vom prezenta publicului o producție demnă de cele mai mari scene ale lumii.”, declară maestrul Ciprian Teodorașcu.

În rolurile principale evoluează: Carla Dukai – Giselle, Ovidiu Matei Iancu – Albert, Alin Radu – Hans, Ota Chisako – Myrtha. Pas de deux în interpretarea Codruței Bălan și a lui Gustavo Ferreira. Participă Orchestra și ansamblul de balet ale Operei Naţionale Române din Timişoara, în colaborare cu elevii Colegiului Național de Artă „Ion Vidu”, Secţia Coregrafie „Ştefan Gheorghe”, Timişoara.

A doua reprezentație a baletului „Giselle” va avea loc în 26 mai 2023, ora 19,00, la Opera Națională Română din Timișoara, tot în cadrul celei de-a XLVII-a ediții a Festivalului Internațional Timișoara Muzicală”.

Balerinul Ovidiu Matei Iancu, în repetiție pentru partitura lui Albert

„Am ales «Giselle» pentru că este un spectacol cunoscut publicului timișorean, cel puțin ca titlu și libret, pentru că regia, coregrafia, costumele și light designul sunt ceva foarte special, care o să surprindă, spre deosebire de ceea ce am montat până acum, dar și pentru că este unul din baletele mele preferate, un balet pe care îl iubesc, care mi-a rămas în suflet de când am debutat în el, acum aproximativ douăzeci de ani.”, a declarat maestrul Ovidiu Matei Iancu pentru Radio Timișoara. „Mesajul transmis de acesta este simplu: este vorba despre iubire, trădare, remușcare, iertare și credința că dragostea continuă chiar și dincolo de moarte”, mai explică el.

În 1842, pe scena Operei din Paris, Carlotta Grisi a dat viață Gisellei pentru prima dată, ea legându-și pentru totdeauna numele de această partitură.

Concepută de Jean Coralli, care și-a lăsat amprenta asupra actului I, coregrafia inițială a fost completată de cea a lui Jules Perrot, acesta adaptând personajul principal talentului nemaipomenit al Carlottei Grisi. „Giselle” s-a reprezentat pe scena Operei din Paris până în 1868, apoi a străbătut Europa și America de Nord. Spectacolul a atins apogeul odată cu versiunea creată de Marius Petipa în 1884, pentru Baletul Imperial din Sankt Petersburg și balerina Maria Gorchenkova. După nenumărate revizuiri datorate lui Petipa, „Giselle” a recucerit scena pariziană în anul 1910, când Anna Pavlova, uneia din cele mai mari balerine ale lumii, a cunoscut triumful împreună cu ansamblurile ruse de balet.

Cu motivul iubirii de neatins în lumea reală și crearea unei contra-lumi supranaturale, cu tematica alegerii libere, a mezalianței și eșecul acestora în ordinea socială a satului țărănesc, cu o apropiere pe un tărâm fantastic, pentru o scurtă perioadă de timp, sub semnul morții, a tinerilor îndrăgostiți, „Giselle” este una dintre cele mai longevive partituri din istoria spectacolelor de balet.

Sursa foto: pagina de Facebook a Operei Române din Timișoara

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *